joi, 1 noiembrie 2007

Din Tiruvannmalai, dincolo de timp, către Nirvana - Convorbiri Literare, octombrie 2005

„Când un om îsi cunoaste pentru prima oara Sinele autentic, din adâncurile fiintei lui irupe si-l ia în stapânire cu totul altceva decât „eul”. Acel ceva care se afla în spatele mintii; e infinit, divin, etern. Unii îl numesc Împaratia Cerurilor, altii suflet, multi îi spun Nirvana, iar hindusii îl denumesc Eliberare… Daca nu porneste în cautarea adevaratului Sine si pâna când nu o va face, îndoiala si nesiguranta îl vor urma de-a pururi.” 1



Sri Ramana



În India înfloresc de mii de ani florile întelepciunii. Aici s-a nascut budismul, de aici au plecat spre Asia si întreaga lume mugurii credintei, curente filosfice, legende despre oameni remarcabili.

Tamil Nadu, al 11-lea stat ca marime din India, cu capitala la Chennai (Madras) are cca. 130.000 km 2 si în jur de 65 mil. de locuitori. Tamilii spun ca cea mai veche, mai pura din limbile dravidiene 2 este a lor 3, a doua clasica pentru India, dupa sanskrita, si din motive extralingvistice nu a fost recunoscuta ca atare. Citând cea mai veche gramatica pastrata 4 a lor, Tolkappiyam, mentioneaza ca, din limbile dravidiene, tamila a fost influentata cel mai putin de sanskrita. Cele mai vechi opere literare tamile sunt considerate asa-numitele texte Sangam, datate între 500 î.e.n. si 200 e.n 5.

În Tiruvannmalai (Dharmapuri), oras sivait 6, Siva este adorat ca Arunachaleswar. Templul, unul din cele mai mari din India, întins pe 10 hectare, a fost construit în secolul XI, dar cea mai mare parte a structurii a fost desavârsita între secolele XVII-XIX. În Tamil Nadu se afla sute si sute de asezaminte, temple s.a.m.d. si îsi au salasul multi asceti care calatoresc spre nirvana ducând o viata curata, daruind întelepciune si upadesa (calauzirea/ îndrumarea) discipolilor.

Astfel, într-o noapte de dupa Arudra Darshan/ Aparitia lui Siva , ziua în care se comemoreaza clipa când s-a ivit între devoti în chip de Nataraja 7, în 29 decembrie 1879 8, înainte de re-aducerea icoanei zeului în templu, s-a nascut în casa unui brahman pios, Sundaram Ayyar, si a sotiei sale, Alagammal, în micul orasel Tiruchuzhi, un copil numit Venkatarman. Peste ani, oamenii vor fi convinsi ca Siva se va întrupa în acesta, cu numele de Sri Ramana. Asta se va întâmpla dupa ce, în urma unor semne, Venkataraman a plecat de acasa pe 29 august 1896, în cautarea tatalui sau ceresc, Arunachala. Pe 1 septembrie a ajuns la Tiruvannmalai 9, a intrat în templu „în fata parintelui sau, Arunchaleswar 10. Acolo, în desavârsita fericire a Uniunii, i se împlini cautarea si calatoria lua sfârsit.”

Astfel a început aceasta viata a lui Venkataraman (care, ulterior, a devenit Sri Ramana Maharshi), povestita de John Osborne în cartea sa.

Pe scurt, Ramana Maharshi a dezvoltat o metoda al carei nume în sanskrita este atma-vicara, si s-ar putea traduce prin auto-examinare/ cunoastere/ reflectie sau privire în sine . Traducerea standard occidentala este self-inquiry (varianta americana)/ self-enquiry (britanica), într-o acceptie generala auto-investigare . Sri Ramana a descris cum anume se poate practica aceasta metoda. Esential în orice sadhana (cautare spirituala; practica spirituala) este sa opresti jocul mintii si sa o fixezi numai asupra unui aspect/ lucru. „De ce nu am aduce-o înapoi si am fixa-o în scrutarea sinelui? Numai aceasta este atma-vicara . Asta este tot ce trebuie facut.” 11

Dupa David Godman 12 teza de baza a lui Sri Ramana este ca Sinele/ Eul e doar un gând, o idee, ca acel ceva pe care fiecare îl numeste „Eu” îsi are originea în „Centrul-Inima, localizat în pieptul omului. De acolo gândul-Eu urca spre creier si se identifica cu corpul: Eu sunt acest corp . Atunci se creeaza iluzia ca ar exista o minte sau un eu individual care locuieste corpul si controleaza toate gândurile si actiunile.” Sri Ramana spune ca daca rupem legatura dintre „gândul eu” si gândurile cu care se identifica, atunci „gândul-eu” se va „diminua pâna va disparea… în centrul-inima…. Acesta este momentul realizarii de sine… Ramâne numai Atman (spiritul, sinele) 13.” În fond, divinul este ubicuu, iar spiritul transcendent.

Gândul-eu si „centrul-inima”, cei doi termeni folositi de Sri Ramana, au suscitat destule discutii. Dupa Sri Ramana „gândul-Eu” este o doar notiune, la care noi ne referim ca la „a te simti pe tine”, ca un termen corespondent cu limbajul comun. Ideea aceasta a mai fost dezvoltata, în timp, pe alte coordonate, si de alti gânditori. De pilda înteleptul din Kerala, Sankara a folosit o serie de expresii ca: ahamdhi , ahampratyaya , ahamkriya sau ahamkara 14.

Se spune ca lumea noastra a devenit atât de sceptica, de putin deschisa spre misticismul adevarat, chiar spre credinta, încât daca un sfânt ar pogorî între noi nu l-am vedea, ba ar avea chiar „sansa” sa fie socotit nebun. Poate ca una dintre problemele epocii noastre este aceea ca multe întrebari esentiale, cu adevarat importante „par” banale. Poate prea personale, poate prea comune, poate prea… Sunt destui cei care spun ca a trecut vremea când avea sens sa te gândesti la întrebari de genul „Cine suntem? De unde venim? Încotro ne îndreptam?” Sri Ramana a cautat, în mesajul sau universal, într-o lume atât de complicata în aparenta, simplitatea, esenta. „Cine sunt Eu ?” era una dintre întrebarile importante pentru el, pentru ca, în fond esenta tuturor credintelor este o chestiune personala, directa, chiar intima cu Dumnezeu. Cine sunt Eu ? / Nan Yar? este titlul unei carti a lui Sri Ramana în care putem vedea cum, p ornind de la scripturile indiene, gaseste un drum catre „sine” pe care îl dezvaluie celor care doresc sa paseasca alaturi de el. Nu a facut niciodata vreo diferenta între oameni acceptându-i pe toti cei pregatiti sa urmeze calea sa, indiferent de convingerile religioase, sex, nationalitate s.a.m.d. Printre discipolii sai se numara si oameni care au dobândit notorietate, precum Paul Brunton, Robert Adams sau sivaitul Swami Lakshman Joo, Paramahansa Yogananda s.a.m.d.

Putem spune ca, într-un fel, Sri Ramana a fost o personalitate revolutionara (cum nota Simona-Grazia Dima în postfata), fie si prin aceea ca a pasit pe calea sa la 17 ani, fara vreun maestru, fara a urma preceptele vreunui ordin monahal sau a vreunei institutii, fixarea definitiva în Sine fiind telul vietii sale.

Cartea lui John Osborne este o calatorie spirituala într-o lume cu aer de atemporal, parca, dar si un (înca) prilej de a ne întreba, poate aidoma lui Sri Ramana: Nan Yar?



John Osborne, Ramana Maharshi sau calea cunoasterii supreme , traducere, note si postfata: Simona-Grazia Dima, cuvânt înainte: Dr. S. Radhakrishnan, Vicepresedinte al Republicii India, Editura Herald, Bucuresti, 2003





1 Traducere: Simona-Grazia Dima, p. 19.

2 Clasificare: dravidiana, sudica, tamil-kannada, tamil-kodagu, tamil-malayalam, tamila.

3 Limba tamila are aspecte dificile legate de diglosie; între limba vorbita si cea scrisa exista diferente semnificative.

4 În Tolkappiyam peste 200 de referinte atesta ca au mai existat alte tratate de gramatica.

5 C ea mai mare parte a textelor poetice vechi s-au pierdut, parte s-au pastrat în antologii datate în jurul secolului IV e.n., ca Zece Poeme pastorale/ romantice (Pattuppattu ), Cele opt antologii (Ettuttohai ). Istoria literara tamila a identificat pentru aceasta perioada 173 de poeti (30 femei) care au scris doua tipuri de poeme: akam (esoteric: în special tema dragostei) si puram (exoteric: mai ales teme ca lupta, razboiul).

6 Tamilii sunt majoritatea hindusi, putini musulmani si crestini.

7Nata: dansator/ actor-dansator. Nu am redat semnele diacritice din motive care tin de posibilitatile de tehnoredactare.

8 Osborne face analogia între venirea/ plecarea de pe lume a lui Sri Rmana si aceleasi date la Iisus: înteleptul indian, arata el, a murit la 14 aprilie, nu departe de Vinerea Mare.

9 În Statistical Hand Book, Tamil Nadu, 2000 – în 1999, de exemplu, au sosit la Tiruvannmalai 563996 vizitatori.

10 Iswara (Divinitatea suprema personala/ Dumnezeul personal; primul stadiu de manifestare a lui Brahman) manifestat ca Arunchala.

11Sri Sadhu Om, The Path of Sri Ramana, vol. 1 (Sri Ramana Kshetra: Tiruvannamalai, 1997), p. 77.

12David Godman, Living By the Words of Bhagavan, (Sri Annamali Swami Ashram Trust: Tiruvannamalai, 1995), p. 24-25.

13 Sri Rmana scria: „Cunoaste-te pe tine însuti. Toate celelalte ti se vor dezvalui apoi de la sine. Discerne între Atma infinitul, nemuritorul, imuabilul, atotcuprinzatorul si trup si univers de-a pururi schimbatoare, fenomenale si perisabile. Întreaba-te „Cine sunt eu?” Linisteste-ti mintea. Elibereaza-te de orice alt gând decât cel la Eu sau la Atma. Afunda-te în adâncul inimii tale. Descopera adevaratul, infinitul „eu”. Odihneste-te acolo în pace pentru totdeauna si identifica-te cu Eul Suprem.”

14 Vezi: Sankaracarya, Upadesa Sahasri/ Cartea celor 1000 de învataturi , Editura Herald, Bucuresti, 2001 (vezi si trad. Segaku Mayeda, A Thousand Teachings: The Upadesasahasri of S ankara , State University of New York Press: New York, 1992.